Waarom een expositie?

Waarom heb je in het vroege voorjaar de overblijfselen van de door brand getroffen OLVG kerk De Goede Herder in Hoogmade op camera vastgelegd? ER: Dit komt voort uit de behoefte om deze belangrijke gebeurtenis in de lokale geschiedenis in beeld te brengen.

Trok jou daar iets heen? (en zo, wat?) ER: Een nieuwsgierigheid. Ik ben geïntrigeerd door regionale verhalen van weleer. Cruciale, maar vaak vergeten momenten uit die geschiedenis breng ik met mijn fotografie tot leven in visuele verhalen. En nu vond er anno 2019 ineens in het heden zo’n kantelmoment plaats. 

Of was er toen al het idee om zoiets als dit te toen? ER: Op het moment dat ik met José de Vlieger - Straathof van Stichting de Groene Punt contact op nam, was vanuit mijn kant het uitgangspunt dat ik iets terug zou doen. We leven tenslotte met elkaar in deze dorpjes en dan is het ook mooi als je elkaar kan helpen. We dachten toen nog aan een foto voor bijvoorbeeld een veiling. Maar toen we met het ghoyhuys en de stichting samen aan tafel zaten, werden we steeds enthousiaster en besloten we het in deze vorm van een expositie in combinatie met de verloting tot uitvoering te brengen.

Wat heb je met de kerk en/of het gebouw in kwestie? Misschien wat meer doordat jouw bureau in de pastorie van Rijpwetering zit? ER: Ja, dat heeft er zeker mee te maken. Daarnaast was de ‘groene’ kerktoren voor de hele regio een begrip aan de horizon. 

Wat ging er door je heen toen je daar liep en foto’s maakte? ER: De sfeer van hoop en vrees. De kracht waarmee het vuur heeft huisgehouden is zo voelbaar. Ongelooflijk dat de pastorie behouden is gebleven.

In de flyer wordt gerept over ‘het zien van de schoonheid van imperfectie’. Is dat in woorden te vatten? ER: Eigenlijk vind ik dit ook een moeilijke zin. Maar het komt het dichtste bij de sfeer van de fotoreeks.

En moet er, als het aan jou ligt, nog iets van de imperfecties zichtbaar blijven na de herbouw? ER: Ja, dat lijkt mij een heel goed idee! Maar uiteraard ga ik daar niet over.

Weet je toevallig wat voor ineengekrompen beestje we op een van de foto’s zien? En heeft het nog een bepaalde symboliek? ER: In de uitgebrande toren hebben zich heel veel vogels genesteld. Toen ik daar dit voorjaar kwam lag dit vogeltje op de grond, uit een nest gevallen. Even verder lag de haan van de toren op de grond. Deze foto’s naast elkaar zijn confronterend en ontroerend tegelijkertijd.

Hoe mooi vind je het trouwens dat de herbouwd lijkt te gaan worden, met iets extra’s erin? (onder andere door het werk van de stichting de groene punt, maar ook door de bredere samenwerking die die je dorpjes ‘eerder hebt en waarbij van ‘het een het ander komt’. ER: Ieder dorp heeft z’n eigen uitdaging inzake het behoud van de beeldbepalende kerkgebouwen. Dit moment biedt Hoogmade de mogelijkheid om toekomstproof te handelen.

Ik begreep dat tot in Leiderdorp flyers worden verspreid. Waarom is dat? ER: Ook voor het ghoyhuys was de groene kerktoren - net als voor de hele regio - een begrip. De brand was zelfs even wereldnieuws. Gallery ghoyhuys is door de ligging aan het ghoybos ook verbonden met Leiderdorp. Maar ze vinden het een mooie gelegenheid voor iedereen uit de hele regio om een kijkje te komen nemen.

15 foto’s in totaal? ER: De datum van de brand is hiervoor het uitgangspunt 04+11=15
Het zijn unieke werken, wanneer een werk verkocht is wordt er geen tweede verkocht. Fotopanelen: Micro piëzoinkjettechniek. Het voordeel van deze techniek is dat je haarscherp kunt printen en je kan zo een veel breder kleurbereik behalen. Daarbij geeft de fabrikant aan, bij binnengebruik, een lichtechtheid tot 75 jaar. Het fotopaneel wordt aan de achterzijde voorzien van een 2 cm aluminiumprofiel waardoor het een ‘zwevend effect’ krijgt en van de wand komt. 

Loten kosten 10,- per stuk en er zijn 500 beschikbaar.
6 x 1500 x 1000 mm à 2.450 euro (waarvan 1 foto de hoofdprijs is van de verloting)
9 x 750 x 500 mm à 990 euro

Vorige
Vorige

Partners in Design

Volgende
Volgende

Expositie 13 maart te ghoyhuys