Think outside the box

Het belang van creativiteit

In onze eerdere blog vertelden we al over het fotografieproject van Erma langs de Tulpenroute. Deze foto’s op de kassen vertellen het verhaal over de geschiedenis van de polders van Kaag en Braassem. Wat we niet hebben toegelicht is hoe dit tot stand is gekomen en waarom. Want anders dan de normale werkzaamheden van Windkracht 10, begon dit project niet vanuit een vraag van een klant. Het begon met een idee. En graag leggen we uit, waarom het voor ieder bedrijf belangrijk is om soms zelf een vraag te bedenken.

De valkuil van commercieel werk
Binnen het bedrijfsleven dient het werk dat we elke dag doen vooral een commercieel doel. We werken vanuit de vraag van een klant toe naar een oplossing. Daarbij zal altijd de doelgroep leidend zijn en zullen we de oplossing kiezen die daar het beste bij aansluit. Daarbij kiest een opdrachtgever liever voor een doelgroepgericht resultaat, dan iets provocerends. Ook de vraag zelf komt al voort uit dat wat bekend is.

Laat je creativiteit de vrije loop
Het is dus belangrijk om ook in het bedrijfsleven soms het commercieel belang los te laten. Want door te werken zonder vraag, krijg je onverwachte en verrassende resultaten. Bovendien kun je zo juist een nieuwe vraag creëren, omdat mensen weer op andere ideeën worden gebracht.

Blijf nieuwsgierig naar de buitenwereld
Iedere sector heeft vaak de neiging om te veel in een eigen ‘bubbel’ te leven. Designers putten inspiratie uit elkaars werk op pinterest, behance etc. Ook dit is een valkuil en een rem op nieuwe ideeën. Want door je altijd op bekend werk te baseren blijf je hangen in oude gewoontes. Blijf je dus interesseren voor alles om je heen en verdiep je ook in andere dingen. Zo kun je op onconventionele ideeën komen.

Veilige en stimulerende werkomgeving
Creatieve ideeën staan of vallen ook met de bedrijfscultuur. Wanneer er angst voor het ongewone heerst, zullen werknemers niet snel ideeën delen. De sfeer binnen een bedrijf moet dus veilig zijn, om zo creativiteit te stimuleren.

Kortom…
Windkracht 10 wil hiermee het belang van denken ‘outside the box’ benadrukken. En natuurlijk geld dit niet alleen binnen de design sector, maar is dit op alle werkvelden van toepassing!

Vorige
Vorige

Tulpenroute

Volgende
Volgende

On board bij Bob